BLOG THEME

Monday, February 15, 2010

CABARAN DAN ERTI HIDUP



لو كانت حياته حلوة، فلا نخرج من بطون امتها نبكي

Kata-kata di atas ini merupakan satu hikam wal amsal ataupun lebih dikenali dengan kata-kata hikmah. Kata-kata hikmah ini mengajak kita supaya berfikir tentang hidup. Marilah kita sama-sama menghayati dan menyelami maksud tersirat di sebalik kata-kata diatas yang bermaksud :

Wednesday, February 10, 2010

LIVE IN THE PRESENT

  "Lying to ourselves is more deeply ingrained than lying to other"

In Arthur Miller's Death of a Salesman, Willy Loman is a man who won't face reality. He lives in the past, constantly reminiscing, always looking back. His obsession with life as it used to be has caused him to lose his grasp on the life in the present and has robbed him of his dreams for the future. His opportunity to make a difference with his life was wasted.

Monday, February 8, 2010

MARILAH MENGENALI NILAI DALAM DIRI

"Kejayaan yang sebenar bukanlah kejayaan di atas kertas sahaja.. Kejayaan yang sebenar adalah kejayaan dalam hidup"

Apakah maksud kata-kata di atas?  
ADAKAH KITA BELAJAR UNTUK PEPERIKSAAN ATAUPUN BELAJAR UNTUK ILMU?

Bagi pendapat saya, belajar untuk menuntut ilmu adalah lebih baik daripada belajar hanya untuk peperiksaan sahaja.  Kerana, belajar untuk peperiksaan tidak mendatangkan faedah untuk masa depan kita. Ya.. Ianya akan membuatkn kita mendapatkan keputusan yg tinggi dalam sijil yg kita kejarkan .. Tetapi, adakah kita mendapat ilmu yg secukupnya untuk kita berjaya dalam hidup. Sebagai contoh dalam 2 situasi berikut :

Red Signal © 2008 Template by:
SkinCorner